Importremburs - set fra købers side
Når køber og sælger er blevet enige om betingelserne for en handel og de betingelser som rembursen skal indeholde, udfylder køber en rembursbegæring og indleverer den til sin bank. Rembursbegæringen danner grundlaget for udstedelsen af rembursen. Rembursbegæringen skal derfor indeholde de nøjagtig aftalte betingelser der er aftalt mellem køber og sælger, herunder betalingsbetingelser, tidsfrister, dokumenter m.v.
Det er vigtigt at køber ikke i rembursbegæringen stiller krav til sælger som denne ikke kan eller vil opfylde. Sker dette vil det blot medføre at der skal ændres i rembursen, hvilket medføre omkostninger for både køber og sælger.
De involverede banker kontrollerer kun de i rembursbegæringen anførte betingelser. Hvad der ellers må være aftalt i mellem køber og sælger er bankerne uvedkommende.
Inden køber underskriver og indleverer rembursbegæringen, bør køber grundigt læse de almindelige bestemmelser på rembursbegæringens bagside.
Når der udstedes en remburs indebærer det et kreditengagement mellem køber og købers bank. Det forudsætter følgelig en bevilling svarende til de almindelige bevillinger for kreditter og garantier.
Fordele for køber
Sikkerhed for, at betalingen ikke sker før sælger har præsenteret dokumenter, der opfylder rembursens betingelser.
Rembursen betalingssikkerhed kan betyde, at køber kan forhandle sig frem til en kredit eller prisnedsættelse.
Ulemper for køber
Køber er forpligtiget til at betaler under rembursen, såfremt alle krav i rembursen er opfyldt – uanset varens beskaffenhed. Ved en remburs handles der med dokumenter ikke med varer.
Alle ændringer under rembursen kræver en rembursændring. Dette er både tidskrævende og omkostningstungt for alle involverede parter. Der er større omkostninger end ved andre betalingsmåder.