Ældre kvinde snakker i mobil

Falske bankbude forsøger at franarre ældre borgere betalingskort og koder

Den seneste tid har Sparekassen Kronjylland oplevet flere tilfælde, hvor svindlere har kontaktet ældre borgere for at forsøge at franarre dem betalingskort og kode.

Svindlerne har ringet til flere ældre borgere og udgivet sig for at være ”fra banken” - typisk uden af nævne hvilken. De har derefter banket på hos de ældre borgere og udgivet sig for at være bankbude. Under det påskud har svindlerne forsøgt at få de ældre til at udlevere betalingskort og kode. Desværre er det i flere tilfælde lykkedes dem at få kortet udleveret.

Hjælp med at advare de ældre

Sparekassen Kronjylland opfordrer til, at man hjælper sine ældre medborgere ved at gøre dem opmærksomme på denne svindeltype:

”De svindlere, der er på spil her, går målrettet efter ældre personer. Vi opfordrer derfor til, at man advarer sine gamle forældre, bedsteforældre, naboer og andre, der er i særlig risiko”, siger Kristian Sohne, der er afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Hammel. Hammel er netop et af de områder, der er ramt for tiden. 

Kristian tilføjer, at hverken politi eller pengeinstitut nogensinde vil kontakte borgere på den måde. Han har derfor en klar opfordring:

”Udlevér aldrig dit betalingskort, koder, kontanter eller oplysninger til fremmede. Er du i det mindste i tvivl, så ring til din banks hovednummer”, lyder det.


Få fjernet telefonnummer

Tilsyneladende er det primært ældre personer med fastnettelefon, svindlerne går efter. Derfor har afdelingsdirektøren endnu et godt råd:

”Da det ser ud til, at svindlerne slår de ældre op på nettet og her kan se både deres navn, adresse og telefonnummer, kan man faktisk selv mindske risikoen for at blive kontaktet af svindlerne. Man kan nemlig få fjernet sit telefonnummer fra diverse offentligt tilgængelige vis-nummer-tjenester. Det gør man ved at kontakte sin teleudbyder, lyder opfordringen fra Kristian Sohne.

 

Sparekassen Kronjyllands råd til at undgå at blive svindlet af falske bankbude:

  • Udlevér aldrig kort og oplysninger til fremmede
  • Udlevér aldrig dine koder eller kontanter
  • Hvis du er i tvivl, så ring selv op direkte til din bank på dets hovednummer
  • Bliver du svindlet, så spær dit kort i net- og mobilbank eller ved at ringe til Nets på: 44 89 27 50
  • Få fjernet vis-nummer fra Krak og lignende steder