Sådan undgår du svindel

Mange har oplevet, at svindlere forsøger at lokke personlige oplysninger ud af dem for at få adgang til deres penge. Svindlerne benytter alt fra SMS’er og mails til telefonopkald og sociale medier, og de bliver hele tiden bedre og skarpere til deres svindel.

Gode råd til at undgå svindel:

  • MitID er personligt. Du må aldrig udlevere dit MitID til andre – heller ikke, hvis de siger, at de er fra politiet eller din bank.
  • Du må aldrig udlevere adgangskode til Netbank eller Mobilbank til andre. Din bank eller andre ringer aldrig for at få koder af dig til at hjælpe dig med et problem i Netbank.
  • Del ikke dine betalingskortoplysninger med andre.
  • Vær altid opmærksom på falske mails og hjemmesider (tjek fx adressen – uden at klikke på links).
  • Vær kritisk, hvis du bliver bedt om at betale et restbeløb for levering af en vare. Der vil altid være betalt fragt på forhånd sammen med betaling af varen - der bliver derfor ikke opkrævet restbeløb. 
  • Har du mistanke om, at andre har kendskab til dine koder eller MitID/NemID, skal du straks kontakte din bank og få dem spærret.
  • Aktivér 2-trins-godkendelse på dine sociale medier og brugerkonti.

Vær kritisk overfor telefonopkald, fupmails og SMS’er der kræver betaling

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det er din rådgiver, der kontakter dig – eller en anden medarbejder i Sparekassen – så sig, at du vil ringe tilbage. Banker, politi, Nets og sundhedsmyndigheder – ja, faktisk ingen med gode hensigter vil nogensinde bede om at få adgang til eller kopi af dit MitID, din adgangskode til Netbank og Mobilbank eller dine konto- og kortoplysninger.

Vær også kritisk, hvis du modtager mails eller SMS’er, hvor afsenderen udgiver sig for at være fra PostNord, Netflix, Apple eller lignende og beder om restbetaling. Vær opmærksom, før du klikker på links, og tjek evt. adressen i din browser.

Spot en svindler

Hjælp, jeg er i knibe

Vær opmærksom hvis en bekendt eller et familiemedlem skriver fra et nummer, du ikke kender, at de har brug for hjælp.

Det er vigtigt, at du får bekræftet historien enten fysisk eller over telefonen, før du begynder at overføre penge. Hvis personen ikke kan tale i telefon, kan du kontrollere vedkommendes identitet ved at stille et spørgsmål, som ingen andre kan svare på.

Du skal være på vagt over for svindel, hvis en bekendt eller et familiemedlem  skriver og beder om hjælp fra et nummer, du ikke kender.

Sådan undgår du svindel

Tillykke, du har vundet!

Har du ikke deltaget i nogen konkurrencer, er sandsynligheden for, at du har vundet noget meget lille.

Vær kritisk, hvis du får en mail eller besked om, at du har vundet noget, eller er blevet særligt udvalgt til at deltage i noget.

Klik ikke på links i beskeden, udlever aldrig dine kortoplysninger, og godkend ikke anmodninger med MitID.

Jeg sender et GLS postbud…

Køber eller sælger du ting på nettet via handelsplatforme som DBA, Facebook Marketplace og Tise.com skal du være ekstra kritisk.

Klik aldrig på links, som modparten sender. Udlever aldrig dine kortoplysninger, og godkend ikke leveringsservices eller andre anmodninger med MitID.
Sådan undgår du svindel
Sådan undgår du svindel

Dit betalingskort er blevet afvist, bekræft det ellers…

Vær kritisk, hvis du får en besked om, at dit betalingskort er blevet afvist eller er udløbet i f.eks. Apple Pay, MobilePay eller andre steder.

Klik ikke på links i beskeden, men tjek det i stedet direkte i appen. Er kortet faktisk udløbet?

Kommer du til at klikke på linket, så lad være med at udlevere dine kortoplysninger og godkend ikke anmodninger med MitID. 

Du mangler at betale porto…

Har du købt en vare i en netbutik, har du allerede betalt for fragt, da du betalte for varen. Derfor mangler du ikke at betale porto.

Får du en besked om, at postbuddet har forsøgt at levere en vare, mens du ikke var hjemme, skal du heller ikke betale for portoen igen. Du kan i stedet hente din pakke i en pakkebutik.  

Sådan undgår du svindel

Pas på dine ældre pårørende

Svindel af ældre er desværre udbredt. Svindlerne ringer til særligt ældre kvinder og er meget overbevisende. Ofte går historierne på, at der er ved at ske et hackerangreb på ”offerets” konto, som svindlerne vil hjælpe med at undgå. De beder derfor om at få udleveret kortoplysninger og koder. Herefter har svindlerne adgang til at flytte store pengebeløb fra sit ”offers” konto.

Tag derfor en snak med dine ældre familiemedlemmer om, at hverken pengeinstitutter eller offentlige myndigheder beder om personlige oplysninger. Du kan også læse mere om svindeltypen her - vi kalder den "mormorfraud"

Kontakt os - og få personlig rådgivning

Læs også

Ældre dame bliver ringet op på sin mobil

Svindel

Falske bankbude er lige nu på spil flere steder – de forsøger at franarre især ældre borgere deres betalingskort og koder

De seneste døgn har Sparekassen Kronjylland og flere andre banker oplevet, at svindlere har kontaktet ældre borgere for at forsøge at franarre dem betalingskort og kode.

Bolig fornyelse

Skab overblik

Økonomisk overblik med en budgetkonto

Med en budgetkonto og et årsbudget for familiens økonomi, kan du skabe et godt overblik over, hvad du bruger dine penge på - og dermed have styr på udgifterne.

Garant-millionen støtter det lokale liv.

Garant-millionen

Sparekassen støtter det lokale liv med 438.600 kroner

Fra skatepark til junglesti – Sparekassen Kronjylland støtter 10 initiativer, der samler mennesker og skaber liv i lokalsamfundet.

1000-kronesedler

Kontanter

Indbetaling af kontanter i automater

I de fleste KONTANTEN pengeautomater kan du gratis indsætte danske kroner. Du kan indsætte op til 15.000 kroner om måneden.