UDLAND

Betalinger og overførsler til udlandet



Korrekte bankoplysninger er særdeles vigtige forud for en udenlandsk overførsel. Hvis du skal sende beløb til udlandet, skal du sikre dig de korrekte bankoplysninger fra din kunde. Ellers risikerer du, at betalingerne forsinkes eller kommer retur fratrukket store gebyrer.

Betalinger indenfor EU i euro

Hvis du vil sende beløb i euro indenfor EU til den billigst mulige pris, skal du oplyse den udenlandske betalingsmodtagers IBAN-kontonummer og modtagers pengeinstituts navn og land og BIC-kode (også kaldet SWIFT-adresse) på betalingsinstruksen (som du kan udfylde i netbank eller via din rådgiver i afdelingen).

Når overførsler bestilles via netbank skal IBAN-kontonummeret indtastes UDEN mellemrum.

Ved alle overførsler i euro til et EU- eller EØS-land skal der være oplyst BIC (også kaldet SWIFT-adresse) samt IBAN-kontonummer på modtager uanset beløbsstørrelse. Hvis dette ikke oplyses, har modtagende bank ret til enten at afvise overførslen eller opkræve ekstra gebyr fra afsender for manuel behandling.

I netbank bliver IBAN-kontonummeret samt 5. og 6. karakter i BIC-koden valideret.

Blanket til bestilling af overførsel af penge til udlandet
Hvis du ikke har netbank, har du mulighed for at bestille en overførsel her:

Udfyld denne blanket på skærmen, print og send den via mail til din rådgiver. Blanketten skal være underskrevet.

Tidsfrister

Overførsler til udlandet bestilt i netbanken inden kl. 14:00 bliver gennemført samme dag.

Betalinger til og fra udlandet afregnes efter Sparekassen Kronjyllands markedskurs med tillæg/fradrag, der varierer for de enkelte valutaer.
Fondshandler afregnes med en aktuel markedskurs med tillæg/fradrag.

Du kan se de aktuelle kurser via din netbank på denne måde:

  1. I menuen ’Betalinger’, vælg opret betaling og 3. faneblad ’Udland’
  2. Nederst på betalingssiden kan du se "Priser på overførsel til udlandet"

Du kan se de aktuelle tillæg/fradrag i vores prisbog.

Du kan se vores generelle regler for overførsler til og fra udlandet her.

Konsekvenser ved forkerte/manglende oplysninger

Vilkårene for denne betalingsmåde er, at du som kunde er forpligtiget til at betale eventuelle ekstraomkostninger forbundet med at fremskaffe manglende/forkerte oplysninger.

Hvor stort et gebyr der er tale om, kan vi desværre ikke sige, da det til dels afhænger af, hvad modtagerbanken opkræver i gebyr i det enkelte tilfælde.

Læs om "Dine rettigheder, når du foretager betalinger i Europa"

Blanketter

Læs også

Om Sparekassen

Årsregnskab 2024

Sparekassens årsregnskab for 2024 viser, at vi er vokset med næsten 7.000 kunder. Vi bygger dermed videre på de seneste års vækst. I 2024 kunne analysebureauet EPSI også slå fast, at vi har Danmarks mest tilfredse kunder både blandt private og erhverv.

1.000-kroneseddel og mønter

Kontanter

Farvel til 1.000-kronesedler og gamle seddelserier

Om få måneder er det farvel til 1.000-kronesedler og ældre seddelserier: Har du fået tjekket din sparegris, bankboks og skuffe?

Garant-millionen

Garant

Tro på fremtiden med Garant-millionen

Verden står over for mange udfordringer, men der er heldigvis også mange, gode initiativer, der gør en positiv forskel – og vi kan alle kan gøre noget, der hvor vi er! Med denne runde af Garant-millionen vil vi støtte nogle af de mange lokale projekter, der giver tro på fremtiden. Læs mere og indstil et initiativ til en donation fra Garant-millionen.

Gratis arrangement

Fra boligdrøm til boligkøb

Kom med til arrangementet ”Fra boligdrøm til boligkøb” og mød Sara Lygum, kendt fra 3xBeliggenhed, og få hendes bedste tips til at navigere i boligmarkedet. Sammen med eksperter fra Sparekassen Kronjylland og Gjensidige hjælper hun dig til en tryg og sikker proces. Arrangementet holdes fem steder i landet og er gratis - og du behøver ikke at være kunde i Sparekassen Kronjylland for at deltage.